Zero Emissiezones: Ontheffen en Opletten!
Vanaf 2025 moeten alle nieuw aangekochte vrachtauto’s en bestelauto’s, die een Zero Emissiezone in willen, emissievrij aangedreven zijn. Wél geldt er een overgangsregeling voor bestaande vrachtwagens en bestelauto’s. Vanaf 2030 moeten alle voertuigen in de Zero Emissiezones volledig emissievrij rijden. VNV trekt hierin op samen met CVAH, de brancheorganisatie voor de ambulante handel; zij maakt zich sterk voor een werkbare manier van invoering van deze wetgeving.
Milieuzones
Gemeenten kunnen vooruitlopend op de toekomstige Zero Emissie Zones nu al een Milieuzone instellen en toegangs-eisen stellen aan voertuigen. Het kan zijn dat jouw huidige bedrijfswagen(s) niet aan die toegangseisen voldoen. De overheid werkt hard aan een landelijk loket om aanvragen voor ontheffingen en hardheidsclausules in te richten.
Wat vragen wij?
Wij volgen al geruime tijd de regelgeving op het gebied van Zero Emissie (ZE). Regelgeving die veel ondernemers in de (ambulante) handel op dit moment kopzorgen baart. Niemand is tegen een duurzame samenleving. Het gaat vooral op de manier waarop. Het is goed om een ambitie te stellen, maar het moet ook wel uitvoerbaar zijn. Wij denken daarom in oplossingen, zowel technisch als financieel, en zetten in op een aantal te realiseren punten.
Technische oplossingen
• Een concreet aanbod van betaalbare ZE-voertuigen (met name zware bestelbussen en vrachtwagens) geschikt voor de ambulante handel;
• Mogelijkheden voor ontheffingen en hardheidsclausules;
• Ontwikkeling van waterstoftechnologie in zware bestelbussen, bak- en vrachtwagens en
• Oplaadsystemen bij de verkoopplekken.
Financiële oplossingen
• Subsidie bij aanschaf van duurzame bedrijfsvervoersmiddelen en
• Mogelijkheden tot het verstrekken van een lening bij de aanschaf van duurzame bedrijfsvervoersmiddelen.
Succesvoorwaarde is een tempo van nationale en lokale regulering dat aansluit bij de bijzondere kenmerken van de (ambulante) handel. Een tempo dat bepaald wordt door onderzoek naar de beschikbaarheid en betaalbaarheid van ZE-voertuigen voor de (ambulante) handel en een landelijke overgangsregeling. Een regeling met minimale administratieve lasten, waarmee recht wordt gedaan aan de technische en economische mogelijkheden van de ondernemers.
Opletten!
Let op of in de gemeente(n) in kwestie of een ontwerp-verkeersbesluit ter inzage is gelegd. Maak zelf een zienswijze om te pleiten voor algehele ontheffing tot 2035 in die gemeente en lever die op tijd in. Mocht jij hier nog vragen over hebben neem dan contact met VNV op.
Wat is de situatie?
De invoering van Zero Emissiezones in veel steden wel brengt veel vragen en hobbels met zich mee. Voor veel ondernemers is aanschaf van een e-voertuig financieel een stap te ver. Er is nog onvoldoende capaciteit op het net. Ook de afwezigheid van oplaadmogelijkheden voor standplaatshouders in gemeenten waar geen Zero Emissiezone is, komt in het geding met de aanschaf van Zero Emissie-voertuigen. Branche organisaties, waaronder VNV en CVAH bespreken met de verantwoordelijke staatssecretaris en beleidsmakers namens alle leden en andere ondernemers over geharmoniseerde ontheffingsaanvragen (zie bijgaande brief).
Bijna 30 steden zijn nu voornemens Zero Emissiezones in te voeren. Dit worden er meer. Het is voor jou als ondernemer belangrijk goed op te blijven letten en contact met de gemeente te onderhouden. Let op of de gemeente(n) in kwestie of een ontwerp-verkeersbesluit ter inzage is gelegd. Bepaal jouw eigen visie of zienswijze om te pleiten voor algehele ontheffing tot 2035 in die gemeente en lever die zoveel als mogelijk spoedig in.
Acties In Retail
In de bijlage de inbreng voor het commissiedebat duurzaam vervoer van afgelopen 31 januari die namens meerdere ondernemersorganisaties en de mobiliteitssector naar de Kamer is gestuurd. Via deze link meer informatie. En bij deze nog de zero-emissie kentekencheck.
Ga naar het CVAH-dossier Zero Emissie
Meer over duurzaam rijden