NVWA zet de hulp van de consument in bij handhaving van communicatieplicht allergenen
NVWA wil de komende weken ondernemers extra bewust maken van de communicatieplicht over allergenen. Tegelijkertijd roept NVWA consumenten op melding te maken als een bedrijf de allergeneninformatie niet goed op orde heeft en daarmee te helpen in de handhaving. Allergenen zijn stoffen in levensmiddelen waar sommige mensen ernstig ziek van kunnen worden.
Om te voldoen aan de informatie- en communicatieplicht zijn er twee zaken die je op orde moet hebben, we lichten het hieronder toe.
-
Roep je klanten op zich te melden bij allergie
Als visspecialist ben je verplicht om in de winkel en bij de webshop een oproep te doen aan klanten om een voedingsallergie te melden. De meeste visspecialisten verkopen producten die niet-voorverpakt zijn, dus zonder etiket. Om die reden is het mogelijk om mondeling informatie te verstrekken over allergenen in je producten. De informatie kan ook per product schriftelijk of digitaal beschikbaar te maken voor de klant. Bijvoorbeeld via een beeldscherm, tablet, map met productspecificaties of toonbankkaartje, maar dit hoeft dus niet!
-
Allergeneninformatie ligt vast
Of je nu mondeling of schriftelijk allergeneninformatie wilt verstrekken; alle allergeneninformatie van de 14 allergenen moet vastliggen. Bijvoorbeeld via de receptuur, software programma’s of een papieren tabel met producten en de daarin zittende allergenen.
VNV heeft een aantal middelen gemaakt die informeren en jou helpen bij de vastlegging en communicatie over allergenen.
Thema allergenen en voedselallergie