Noodkreet detailhandel en winkelambachten gevolgen verhoging wettelijk minimumloon
Het lijkt erop dat de verhoging van het wettelijke minimumloon een feit is. De VNV vindt het zeer belangrijk dat iedereen een waardig loon ontvangt voor zijn of haar werk. Maar een verhoging van het wettelijk minimumloon is niet de oplossing want:
1. Stijging van het minimumloon zonder compensatie heeft voor de detailhandel en winkelambachten als grootste private werkgever in Nederland zware gevolgen;
2. Zonder het verlagen van lasten op arbeid, zal meer werken niet meer gaan lonen en komt het grootste deel van de stijging slechts ten goede aan de staatskas;
3. Het kabinet houdt geen rekening met eerder uitgebrachte adviezen voor een integrale aanpak die organen als SER hebben gegeven en eerder gemaakte afspraken;
4. De overheid gaat nu teveel op de stoel van sociale partners zitten en zadelt hen vervolgens op met een onevenwichtigheid in loongebouwen die in elkaar worden gedrukt en onder water komen te staan;
5. Het minimumuurloon baseren op een werkweek van 36 uur werkt oneigenlijk kostenverhogend, omdat de gemiddelde normale arbeidsduur in Nederland rond de 38 uur ligt. Er wordt geen rekening gehouden met het effect van (betaalde) adv-dagen op de netto arbeidsduur, waarbij bij de loonberekening uitgegaan wordt van 40 uur;
6. In de detailhandel en winkelambachten zijn de marges beperkt. Veelal moet uit die (winst)marge ook nog het eigen inkomen van de retailondernemer zelf worden betaald, die door het voorstel straks onder de armoedegrens uitkomen.
De VNV heeft samen met diverse werkgeversorganisaties wederom aangegeven bij de overheid dat